inleder veckan med att slappna av

idag är det måndag och ny vecka och jag är glad att den här helveteshelgen tog slut. jag har pluggat oavbrutet, hela helgen, till ett seminarium som vi hade idag. men nu är det avklarat och jag är KUNG på ämnet american government and elections, och passar på att andas nu när jag får göra det igen. nästa helg blir ledig, tack och lov, och då är det kulturnatt också så det kan ju inte bli mycket bättre!
 
just nu sitter jag och dricker te och gör några översättningar till ett av de tre seminarier som vi har imorgon. jag har börjat komma in i takten lite och börjar få saker gjorda, har hittat en gnutta självdisciplin och det är ju bra. i fredags hade vi terminens första tenta, salstenta på svensk grammatik. jag hoppas att det gick bra, men man vet aldrig så säkert. jag knyter alltid knut på min hjärna när jag ska analysera satsdelar och sånt, men jag håller tummarna för att jag lyckades få till det något så när ändå. i torsdags hade vi den konstigaste grejen, diagnostiskt prov på uttal. varför ska man testa uttal egentligen? huvudsaken är väl att man kan höra folks dialekter samt betona rätt och sånt. larvigt att välja att antingen prata amerikansk eller brittisk engelska, då de flesta som inte är infödda amerikaner eller britter förmodligen blandar ganska hejvilt beroende på de typer av engelska som finns i tv och filmer osv. och då har man förmodligen inte bara klassisk brittisk eller amerikansk dialekt, utan sticker nog in en del annat också. så himla bisarr grej att sitta och göra en ljudinspelning på en massa sjukt konstiga meningar och tongue twisters på den mest överdrivna brittiska engelskan. men jaja. nu är det ju över och inlämnat och så blir man bedömd och får veta om man behöver träna mer så man till slut kan prata som queen elizabeth när man väl är klar med den här kursen. det är ju drömmen!
 
på fredag har jag ett seminarium i american literature och jag måste hinna läsa ut och analysera en bok till dess, men jag har hela onsdag och torsdag på mig så det ska nog gå bra. för övrigt har det verkligen börjat bli höst här nu, massa olika färger i träden och löv som flyger omkring. och sen regnet förstås. men även den klara luften och de blå himlarna. nu ska jag plugga vidare!
yours truly,
ebba

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0