som en slags recension

angående twilight. för några veckor sedan så slog det mig att man nog är lite efter i det moderna samhället om man inte sett/läst i alla fall någon av filmerna eller böckerna. man vill ju hänga med i populärkulturen liksom. dessutom behöver jag något att engagera mig i och sysselsätta mig med. så jag bestämde att det förmodligen är bäst att se filmerna först och gjorde slag i saken igår.

alltså. film nummer ett. jag kan inte förstå hur det kan vara den filmen som gjorde alla helt galna när den kom. karaktärerna är sjukt störiga och allt känns ganska förutsägbart. men det är ju ändå lite spännande, måste man erkänna. det som stör mig mest är karaktären bella. hon verkar vara helt retarded och dum, och så fort som edward (alltså vampyrkillen) är i närheten så börjar hon flämta som om hon bara vill ligga med honom hela tiden. jag antar att de har försökt väva ihop blodtörst, hunger, åtrå, lust och rädsla som nån slags samma sak. och när man tänker på det så är väl de känslorna ganska nära varandra. det är väldigt mycket erotiska undertoner, vilket känns lite konstigt. jag undrar vad kidsen tänker när de ser det. karaktären edward är också lite störig, fast på ett bättre sätt. han är ju den där mystiska, farliga och oemotståndliga killen, och sånt gillar man ju (men jag kan ändå inte förstå hur edward lyckats bli alla tjejers drömkille). slagsmålscenerna i den första filmen och specialeffekterna är väl inte så mycket att nämna. ganska intetsägande.

hur som helst. film nummer två. här blir man positivt överraskad! det mesta känns mer genomtänkt och det är mer spännande, mer roligt och till och med mer läskigt. de våldsamma scenerna är så himla mycket bättre än i första filmen. bella är visserligen fortfarande ganska jobbig, så needy och vek. edward får inte vara med lika mycket, och det tycker jag är rätt bra. hans karaktär är mer passiv än aktiv här. så nu behövs ju en till kille, förstås. bella kan ju inte vara alldeles ensam. den här gången blir det pojken jacob som är en varulv (alltså...) och han är värsta toppenkillen. förstår inte hur bella kan ha något problem med att välja på honom och vampyren. jacob är dessutom mysig och lurvig när han förvandlas till varulv, som en gigantisk varg. man vill bara klappa och rufsa honom i pälsen. en sån kille skulle man ha.

ikväll ska jag se den senaste filmen, alltså den tredje i ordningen. det känns rätt bra. jag känner mig ganska insatt och med i svängen. sammanfattning: ganska bra filmer ändå. spännande story, en del bra karaktärer, en del dåliga karaktärer. som det är med allt annat.
jag hoppas att ni märker hur mycket jag går in för det här! frivilligt också. det är intressant.
yours truly,
ebba